Skrivet av: Kapten Nemo | måndag 19 maj 2008

Nazister eller bara omdömeslösa – om nyhetsrapporteringar

Både Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter rapporterar om att ”nazister överfallit feminister”.

Jag kan tycka att det är tveksamt när nyhetsmedier påstår att gärningsmän är nazister utan att redovisa närmare belägg för det. Nu kan ju en vän av ordning anföra att det oavsett om det är nazister eller, handlar om omdömeslösa idioter i vilket fall som helst och att det därför inte är så noga med sanningshalten.

Jag håller inte med. Det gör mig lite orolig för faktagranskningen i media när jag läser den här typen av artiklar eftersom de får mig att tvivla på andra nyheter där en viss person eller grupp utmålas med spektakulära åsikter eller värderingar utan närmare belägg för detta och utan att den personen eller deIsak Bergdahl personerna får komma till tals. Nazister, verkliga eller inbillade, har blivit som vår tids häxor och ordet ”nazist(er)” är tacksamma blickfång i mediernas rubriksättningar. Hitlerhälsningar och ”sieg heil”-skränande görs så gott alltid i provokativt syfte och inte av någon ideologisk övertygelse.

Ingen skulle få för sig att utmåla exempelvis Liberala Ungdomsförbundets styrelseledamot, Isak Bergdahl, som nazist trots att denne faktiskt tillstått att han nyligen gjort hitlerhälsning och skrikit ”sieg heil” mot två socialdemokrater, något han polisanmälts för. Se Politikerbloggens nyhet om händelsen.

Några hitlerhälsningar och ”sieg heil”-skrik gör inte en nazist.


Kategorier